Do zadań nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych) zazwyczaj należy prowadzenie zajęć z uczniami, warto jednak pamiętać, że ich zadania w szkole określone są znacznie szerzej i obejmują ponadto:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych odpowiednio do zajmowanego stanowiska, których celem jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielanie pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- podejmowanie działań profilaktycznych w zakresie odpowiednim do realizowanych zadań zawodowych, zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami,
- inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
- współpraca z wychowawcą, nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami w zakresie planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem,
- wsparcie nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia,
- współpraca z rodzicami uczniów albo pełnoletnim uczniem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami,
- dokonywanie oceny efektywności udzielonej pomocy i formułowanie wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
Szczegółowy zakres zadań realizowanych przez poszczególnych specjalistów określony został dla poszczególnych stanowisk w rozporządzeniu w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 r., poz. 1578).
Marzenna Czarnocka, ekspert portalu ePedagogika.pl